Goededoel

Rotary Dorpsgolf heeft voor 2023 de volgende goede doelen geselecteerd:

Project werkgevers x laaggeletterdheid - Taalhuis Barneveld

11% van de Nederlandse bevolking is laaggeletterd. Van deze groep heeft 57% een baan. In de gemeente Barneveld werken dus ruim 2000 mensen met onvoldoende basisvaardigheden. Dit kan grote gevolgen hebben voor een bedrijf. Met de donatie van de Rotary zouden wij graag met 1 bedrijf aan de slag gaan om de basisvaardigheden van hun werknemers te verbeteren. Dit kan het werk inhoudelijk verbeteren door verbeterde communicatie of doordat werkdocumenten (beter) gelezen kunnen worden, zoals werkinstructies, loonstroken, nieuwsbrieven, intranet, etc. Met als gevolg een grotere betrokkenheid en enthousiasme voor werk en teamgevoel, wat weer kan leiden tot minder ziekteverzuim, minder klachten en minder fouten.

Keten Dementie Barneveld

In de Keten Dementie Barneveld werken verschillende partijen die iets doen op het gebied van Dementie samen om de kwaliteit van zorg en ondersteuning te verbeteren. Dit voor mensen die in de verzorgingshuizen wonen, maar zeker ook voor de grote groep die thuis wonen. Het aantal mensen met dementie neemt de komende jaren alleen maar toe en de vragen in zorg en welzijn veranderen. Door de krachten te bundelen, staan we sterker. Met de donatie van de Rotary willen we mensen met dementie meer in hun kracht zetten door een project van DemenTalent te gaan starten. Waar liggen kwaliteiten van mensen met dementie en hoe kun je deze nog inzetten?

Samen Tegen Armoede Barneveld

Samen tegen armoede in Barneveld (ofwel STAB) is een burgerinitiatief om SAMEN in actie te komen. Omdat armoede iets zou moeten zijn, dat ons allemaal aangaat en niet alleen de mensen die erin leven.

Een aantal van ons heeft zelf ook jarenlang in armoede en met schulden geleefd. Sommigen kennen armoede vanuit hun jeugd. Anderen hebben het zelf nooit meegemaakt, maar hebben inmiddels wel begrepen, hoe zwaar het moet zijn om jezelf en je kinderen niet te kunnen geven, wat anderen zonder problemen wel kunnen doen.